Εθελοντικός Καθαρισμός Παραλίας

2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΑΣΟΥ – ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΟΣ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ ΠΑΡΑΛΙΑΣ
Οι μαθητές του 2ου Δημοτικού Σχολείου Θάσου συμμετέχοντας στο Πρόγραμμα «Ευρωπαϊκή Ημέρα Καθαρισμού Ακτών» αλλά και στο δίκτυο Clean Up the Med πραγματοποίησε εθελοντικό καθαρισμό στην περιοχή «Άγιος Βασίλειος» Λιμένα Θάσου.
Κατά την επίσκεψή μας οργανώσαμε τις δράσεις μας που περιλάμβαναν, εθελοντικό καθαρισμό, καταγραφή των απορριμμάτων, μελέτη του παράκτιου περιβάλλοντος και διατύπωση προτάσεων για την προστασία του.
Για τον εθελοντικό καθαρισμό λάβαμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια και την υγιεινή των μαθητών (γάντια σε όλους τους μαθητές, οδηγίες για βαριά μεταλλικά και επικίνδυνα απορρίμματα, πλύσιμο των χεριών μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος).
Στη δραστηριότητά μας είχαμε και την ενεργό συμπαράσταση του Λιμενικού Σταθμού Θάσου και συγκεκριμένα των λιμενικών κ.κ. Τσοκαλέλη Θεόδωρου και Σαλαχίδου Σοφίας, τους οποίος και ευχαριστούμε θερμά.

Από την καταγραφή των απορριμμάτων προέκυψαν τα παρακάτω συμπεράσματα :
·         Τα περισσότερα απορρίμματα αφορούσαν αποτσίγαρα και μικρά ή μεγαλύτερα πλαστικά απορρίμματα
·         Υπήρχαν γυάλινα αντικείμενα καθώς και φελιζόλ και σχοινιά
·         Καταγράψαμε και συλλέξαμε οικοδομικά υλικά (παλέτες) καθώς επίσης και φάρμακα, και είδη ατομικής υγιεινής. Τα οικοδομικά υλικά προφανώς προέρχονται από την οικοδομική δραστηριότητα που υπάρχει στην περιοχή. Υπήρχαν και μεγάλα ογκώδη αντικείμενα τα οποία δεν μπορούσαμε να μετακινήσουμε και γι’ αυτό ενημερώσαμε τις υπηρεσίες του Δήμου.
·         Τέλος βρήκαμε σκοινιά, σωλήνες, σανίδες και μεταλλικά αντικείμενα που σε μεγάλο μέρος τους καλύπτονταν από άμμο. Αυτό δείχνει ότι βρέθηκαν στην παραλία αρκετό χρόνο πριν τη δική μας επίσκεψη. Βέβαια δεν ξέρουμε πώς βρέθηκαν εκεί αφού είναι πολύ πιθανόν πολλά απ’ αυτά να τα ξέβρασε η θάλασσα. Καταλαβαίνουμε λοιπόν όλοι μας ότι η προστασία του περιβάλλοντος και η ευαισθητοποίηση για τους κινδύνους που διατρέχει ξεπερνά κατά πολύ τα τοπικά όρια και γι’ αυτό απαιτείται μια γενικότερη κινητοποίηση.
Απλωθήκαμε στην παραλία…
…και αρχίσαμε τον καθαρισμό.
 
Οι οικοδομικές δραστηριότητες ήταν σε έξαρση…
 

… όπως και τα σκουπίδια
 
Μαζεύαμε… καταγράφαμε… μελετούσαμε

Μελετώντας το παράκτιο περιβάλλον διαπιστώσαμε ότι :

  • ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Η παραλία βρίσκεται πολύ κοντά στην πόλη και επομένως επηρεάζεται άμεσα από τις ανθρώπινες δραστηριότητες. Αυτό είναι πολύ φυσιολογικό. Όσοι έχουν οικόπεδα εκεί κοντά θέλουν να δημιουργήσουν κάποια επιχείρηση για να εξυπηρετούν τους επισκέπτες της παραλίας (δωμάτια, ξενοδοχεία, εστιατόρια, καφετέριες). Αυτό όμως πολλές φορές δημιουργεί και προβλήματα. Αν κατά το κτίσιμο καταστρέψουν την παραλία ή την περιοχή που βρίσκεται δίπλα της, τότε δεν θα είναι το ίδιο όμορφη και δεν θα την προτιμούν οι τουρίστες. Έτσι αντί για καλό μπορεί να κάνουν κακό.
Ένα άλλο πρόβλημα που σημειώσαμε είναι τα απόβλητα. Αν τα μαγαζιά της παραλίας δεν έχουν σωστή αποχέτευση τότε μπορεί οι υπόνομοι να καταλήγουν στη θάλασσα και να τη βρομίσουν.
Εκτός από τις επιχειρήσεις, υπάρχουν και άλλοι επαγγελματίες που εργάζονται στη θάλασσα. Είναι οι ψαράδες. Οι περισσότεροι απ’ αυτούς αγαπούν τη θάλασσα γιατί ζουν από τον πλούτο της. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που κάποιοι πετούν τα άχρηστα σύνεργά τους στη θάλασσα, πιστεύοντας έτσι ότι θα τα εξαφανίσουν. Αυτά όμως παραμένουν και πολλές φορές επιστρέφουν στην παραλία. Είναι οι πετονιές που βρήκαμε και μπερδεύτηκαν στα πόδια μας. Είναι τα κομμάτια από χοντρά σκοινιά που βρήκαμε αλλά δεν τα πήραμε γιατί ήταν πολύ μεγάλα και βαριά.
Η περιοχή βρίσκεται δίπλα στο λιμάνι και κοντά στις εκβολές του τοπικοί χειμάρρου που όμως κυλάει σχεδόν όλο το χρόνο. Οι μεγάλες κατασκευές πολλές φορές αλλάζουν τη μορφή της παραλίας. Μεταβάλλονται τα ρεύματα και το χειμώνα τα μεγάλα κύματα παρασέρνουν την άμμο. Είδαμε όπως και πέρυσι ότι υπήρχε άμμος που μεταφέρθηκε από άλλη περιοχή. Όμως αυτό δε λύνει το πρόβλημα και κάθε χρόνο έχουμε τα ίδια και τα ίδια. Γι’ αυτό πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν κάνουμε μεγάλα έργα γιατί μπορεί στο μέλλον να χαλάσουν τις ομορφιές της παραλίας.
Ένα σημαντικό πρόβλημα που σχετίζεται με την καθαριότητα της παραλίας είναι οι κάδοι απορριμμάτων. Εκτός από δύο μεγάλους κάδους που υπήρχαν δίπλα στο εκκλησάκι, δεν υπήρχαν άλλοι κάδοι. Έτσι αν θελήσει κάποιος απ’ αυτούς που κάνουν μπάνιο στην παραλία να πετάξει το άδειο μπουκάλι από το νερό ή το κουτί από το αναψυκτικό, θα πρέπει να ψάξει να βρει τους κάδους και να περπατήσει αρκετά μέχρι να πάει εκεί για να πετάξει τα σκουπίδια του. Τις περισσότερες φορές επομένως βαριέται και το πετάει στην παραλία. Αν όμως υπήρχαν περισσότεροι κάδοι θα ήταν πιο εύκολο να συγκεντρώνονται εκεί τα σκουπίδια και να παραμένει η παραλία καθαρή.

  • ΧΛΩΡΙΔΑ
Στην παραλία μπορούμε να διακρίνουμε δύο τμήματα : το χώρο της θάλασσας και την περιοχή που είναι δίπλα στη θάλασσα.
Στη θάλασσα δεν μπορούσαμε να δούμε τι φυτά υπάρχουν διότι αυτά είναι στο βυθό όπου δεν μπορούσαμε να κατέβουμε, αλλά και τα πολύ μικρά που στο σχολείο μας μάθαμε ότι λέγονται φυτοπλαγκτόν δεν μπορούσαμε να τα δούμε γιατί είναι μικροσκοπικά. Εμείς είχαμε πάρει από το σχολείο ένα ειδικό όργανο με μεγεθυντικούς φακούς και κάποια από τα μεγαλύτερα φυτά που επέπλεαν στο νερό μπορέσαμε και τα είδαμε. Επίσης μαζέψαμε από την παραλία μικρά κομματάκια από φύκια και φύλλα από θαλάσσια φυτά κι έτσι μπορέσαμε να καταλάβουμε και για κάποια από τα φυτά που υπάρχουν στο βυθό της θάλασσας. 
Δίπλα στη θάλασσα υπάρχει ένα πολύ ωραίο λιβάδι, που δυστυχώς σιγά σιγά χάνεται κάτω από το τσιμέντο των οικοδομών που κτίζονται. Παρ’ όλα αυτά είδαμε και δέντρα κυρίως λεύκες και ελιές, μικρούς θάμνους και λουλούδια.

  • ΠΑΝΙΔΑ

Από τη θαλάσσια πανίδα μπορέσαμε και διακρίναμε κοχύλια που είχαν βγει στη στεριά, κελύφη από μύδια και άλλα μικρά όστρακα. Βέβαια στη θάλασσα υπάρχουν και άφθονα ψάρια. Ρωτήσαμε τους ψαράδες και μας είπαν ότι στην περιοχή υπάρχουν πολλών ειδών ψάρια, όστρακα, μαλάκια και άλλα.

Δίπλα στο λιβάδι είδαμε έντομα, μυρμήγκια, μέλισσες που πετούσαν στα λουλούδια, πεταλούδες και μια σαύρα που μόλις μας άκουσε έτρεξε να κρυφτεί στα χόρτα.
Είδαμε και γλάρους που πετούσαν δίπλα στη θάλασσα καθώς επίσης και χελιδόνια και σπουργίτια στο λιβάδι.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ – ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
1. Η παραλία δέχεται πολλούς τουρίστες κάθε χρόνο με αποτέλεσμα να δέχεται και πολλά απορρίμματα. Χρειάζεται μεγαλύτερη οργάνωση και κυρίως να τοποθετηθούν αρκετοί κάδοι απορριμμάτων για να μαζεύονται τα σκουπίδια. Ακόμα να μπουν και τασάκια για τα αποτσίγαρα. Τα χημικά κατάλοιπα από τις γόπες των τσιγάρων είναι τόσο τοξικά ώστε να σκοτώνουν τα ψάρια.


2.     Η οικοδομική δραστηριότητα να γίνεται με σεβασμό στο περιβάλλον και να προστατεύονται τα φυσικά χαρακτηριστικά της παραλίας.
3.      Η μεταφορά άμμου δεν μπορεί να δώσει μόνιμη λύση, γιατί εξαρτάται κάθε φορά από τα ρεύματα της θάλασσας. Η θάλασσα δημιουργεί ή χαλάει την παραλία. Θα πρέπει να εξεταστούν τα έργα που έχουν γίνει κοντά στην παραλία (λιμάνι, μαρίνα κλπ.) που έχουν αλλάξει την πορεία των ρευμάτων της θάλασσας. Όταν γίνονται τέτοια μεγάλα έργα καλά θα είναι να υπολογίζονται και οι μελλοντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
4.      Ο χείμαρρος, ο οποίος περνάει δίπλα από το σχολείο μας και τον έχουμε υιοθετήσει, θα πρέπει να προστατεύεται και να μη ρίχνουν σ’ αυτόν σκουπίδια, γιατί εκτός από τη ζημιά που κάνουν στους οργανισμούς που ζουν στο χείμαρρο, κάνουν ζημιά και στη θάλασσα γιατί τα σκουπίδια αυτά μεταφέρονται στη θάλασσα.

Για την προσπάθειά μας αυτή λάβαμε από τη Legambiente τη σημαία του προγράμματος η οποία στολίζει ήδη την είσοδο του σχολείου μας 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ (Γ ΤΑΞΗ)